Společnost NIO vstoupila na burzu teprve ve středu a od té doby cena akcií této společnosti prudce vzrostla. Od IPO se akcie posouvá výše již o více jak 120 %. Otázkou je, zda firma dokáže obhájit současnou cenu akcií.
NIO přišlo na čínský trh s elektromobilem ES8, který má být konkurencí k elektromobilu Model X. Z pohledu ceny tomu tak alespoň na čínském trhu je, což však nemusí trvat věčně, protože aktuálně podléhá vysokým dovozním clům, ale již nyní zařizuje vše potřebné ke stavbě továrny přímo v Číně. Nehledě na to, že přední konkurenční výhoda Tesly je v podobě rozsáhlé dobíjecí infrastruktury.
Při detailním pohledu na model ES8 zjistíme, že se v zásadě neliší od modelu X až na zajímavost, že společnost NIO by měla umožnovat výměnu vybité baterie za nabitou během třech minut. Nabízí se však úvaha, proč od tohoto modelu ustoupila a zda může být rentabilní na čínském trhu. NIO se také chystá na trh uvést elektromobil ES6, který má být levnější a menší než ES8. Kamen úrazu je shodný jako u Tesly. Krásně znějící budoucí produkce, ale komplikace s náběhem výroby. V prvním pololetí totiž automobilka dodala pouze 481 automobilů ES8. Objednávky má údajně na dalších 17 tisíc těchto automobilů, které plánuje dodat v následujících 6 až 9 měsících. Model ES6 by na trh měl přijít příští rok a dodat na trh by se údajně mělo podařit 60 000 ks.

Za připomenutí stojí také to, že firma v současné době žádné elektromobily nevyrábí. O produkci se totiž stará firma Jianghuai Automobile Group. Maximální roční produkce v této firmě by měla dosahovat 120 tisíc automobilů. NIO však má plány na vybudování vlastní továrny, kde by se měl na přelomu desetiletí začít vyrábět i model ET7.
Teoreticky by NIO na tržbách příští rok mohlo získat okolo 3 mld. USD, pokud se jim podaří prodat alespoň 30 000 modelů ES8 (cena cca 41 000 USD) a 60 000 modelů ES6 s orientační prodejní cenou okolo 30 000 USD. Pro srovnání očekává v roce 2019 tržby okolo 28,5 mld. USD a její současná tržní kapitalizace dosahuje necelých 60 mld. USD. Oproti tomu společnost NIO má aktuálně tržní kapitalizaci přes 11,2 mld. USD. Z pohledu očekávaných tržeb se tedy společnost NIO obchoduje o více jak 70 % výše než se aktuálně obchodují akcie Tesly. Optimistické scénáře nelze rýsovat ani pro rok 2021, kdy podle výhledů by NIO teoreticky mohlo tvořit tržby okolo 10 mld. USD a v té době by mohla mít tržby okolo 42,4 mld. USD. Z tohoto by vycházelo, že NIO se stále o pár procent může posouvat vzhůru, či jsou případně akcie Tesly na současných úrovních okolo 290 USD i tak stále předražené.
V závěru je potřeba dodat, že velmi důležitým ukazatelem bude cash flow a ziskovost. V neposlední řadě akcionáře stejně jako u Tesly bude zajímat jak automobilka NIO bude schopna plnit své plány a zda z ní nebude opravdu druhá i se všemi problémy, které už zvládla či nezvládla vyřešit. Možná si tedy i na tuto formu pomalu začínají brousit nože spekulanti sázející na pokles akcií, tak jak je tomu u Tesly.