Ve světě…
Nejlepší zisky od roku 2013: podle CNBC přidala na optimismu a nyní čeká, že index S&P 500 zakončí letošní rok na 3025 bodech. Příčinou mají být „opadající rizika“ související s „méně jestřábími komentáři z Fedu“, klesající inflací a menšími obavami z recese. Zvyšuje se také šance na vyřešení konfliktu s Čínou. Jak poukazuje CNBC, pokud by se projekce skutečně naplnila, letošní rok by byl z hlediska akciových zisků nejlepší od roku 2013.
Banka přitom snížila odhad zisků na akcii u obchodovaných společností pro letošní rok. Zatímco dříve čekala 174 dolarů, nyní je to jen 170 dolarů a příčinou má být zhoršení situace v technologickém sektoru a nižší ceny ropy. I tak jsou ale nová čísla od nad konsenzem a implikují 4,4 % růst ziskovosti v letošním roce (konsenzus hovoří o 3,8 %). Nižší výnosy vládních obligací by pak měly hnát nahoru valuace – PE indexu S&P 500 se nyní pohybuje kolem hodnoty 16,4, podle banky by ale s ohledem na výši sazeb mělo dosahovat více než 20.
Pozitivní indikátor nového tisíciletí: Investiční společnost Bespoke připomíná, že index Dow Transports je často považován za vedoucí indikátor ekonomického vývoje. Společnosti v něm zahrnuté totiž přepravují zboží a tudíž jsou citlivé na vývoj cyklu. Bespoke ovšem tvrdí, že tento index má sice stále určitou relevanci, ale ta postupně klesá. Namísto něj je lepší sledovat index výrobců polovodičů, který představuje novodobý ekvivalent indexu Dow Transports. Polovodiče jsou totiž významnou součástí mnoha výrobních řetězců v globální ekonomice.
Bespoke pokračuje s tím, že v současné době vypráví oba indexy hodně rozdílný příběh. Na počátku listopadu minulého roku se relativní výkonnost Dow Transports začala zhoršovat, zatímco polovodiče se vydaly opačným směrem. V posledních týdnech se pak tento trend ještě prohloubil. Bespoke píše, že až čas ukáže, který sektor bude v predikcích dalšího vývoje ekonomiky v letošním roce lepší. Nicméně nedávná historie ukazuje, že pozornost bychom měli věnovat spíše polovodičům, které nyní poukazují na optimismus.
Čína stále v útlumu: Investiční společnost Pictet tvrdí, že poslední makrodata z čínské ekonomiky ukazují na pokračující útlum. I přes monetární uvolnění z minulého roku „nejsou patrné známky obratu“. Snížení daní je ale naplánováno až na druhé čtvrtletí letošního roku a stimulační kroky mají ve svém efektu určité zpoždění. Pictet se proto domnívá, že ve druhé polovině roku by onen obrat měl skutečně nastat. V následujícím grafu společnost ukazuje vývoj maloobchodních tržeb a prodejů osobních automobilů v Číně:

Fed nechá přestřelit inflaci: poukazuje na to, že Fed začal s pečlivou analýzou svého přístupu k monetární politice a zvažuje i alternativní přístupy k cílení inflace. Banka se domnívá, že Fed příští rok nechá inflaci přestřelit a takový přístup by dále snižoval pravděpodobnost dalšího zvyšování sazeb. připomíná, že Fed se dlouhé roky snaží dosáhnout inflace ve výši 2 %, ale po většinu pokrizových let se mu to nedaří.
Nový přístup by spočíval v tom, že během expanze nechá centrální banka inflaci přestřelit, aby se tím vyrovnaly její nižší hodnoty během recesí. Cílem by tedy byla inflace průměrná, dosažená za delší období. Banka dodává, že podle historie by mírně vyšší inflace nahrávala akciím, protože by podpořila tok peněz z peněžních instrumentů na akciový trh. Lépe by si pak měly vést akcie společností, které nebudou čelit velkým mzdovým tlakům vyvolaným růstem inflace.
Pustí se i do automobilek? ve svých analýzách poslední dobou často uvažuje o nových trendech v oblasti automobilového průmyslu. Poukazuje mimo jiné na to, že nedávno investoval 700 milionů dolarů do společnosti Rivian a 530 milionů dolarů do firmy Aurora, která se zaměřuje na systémy autonomního řízení. Morgan si klade otázku, zda tyto kroky Amazonu indikují, že se stává potenciálním partnerem automobilového giganta , či zda z něj naopak nevyroste jeho vážný konkurent. má vlastní divizi Cruise, která také vyvíjí samořídící systémy. Podle některých zpráv hodlá přijmout více než 1 000 lidí, analytici Morganu jsou i tak skeptiky. Cruise je podle nich špičkou ve svém oboru, ale řidiči podle nich nebudou moci být plně nahrazeni novými technologiemi ještě dlouhou dobu, možná až za více než deset let.
exodus: Společnost Needham varuje před „exodem“ managementu . K němu by měl přispívat například zvýšený tlak regulátorů a výsledkem by měla být „destrukce hodnoty“ této firmy. Technologické společnosti totiž čerpají svou konkurenční výhodu zejména ze svých zaměstnanců a onen exodus by tak mohl výrazně oslabit.
… a u nás doma
Drahá Praha: Na ihned.cz poukazují na to, že „Praha se nedávno stala sedmým nejbohatším regionem Evropské unie. Ekonomicky dominuje zbytku republiky a znát je to i na cenách“. Příkladem může být následující: Zatímco v Praze člověk zaplatí za lahev v průměru 25 korun, na východní Moravě vyjde o pět korun levněji. Vůbec nejdražší oproti zbytku republiky jsou ale v Praze bydlení a služby. V souhrnu tak má Pražan téměř o pětinu vyšší náklady, než činí průměr za celou zemi.
„Pokud by existoval průměrný Čech nakupující za průměrné ceny, měla by jeho tisícikoruna v Praze hodnotu jen něco málo přes 800 korun. Jinak řečeno, v Praze by si za svou tisícikorunu koupil o pětinu méně než ve svém průměrném Česku. Slabší o několik desetikorun by byla tisícikoruna i v Jihomoravském, Středočeském a Plzeňském kraji“, píše ihned.cz
Podporujte elektromobily: Ihned.cz píše tento týden i o tom, že „v prodejích elektromobilů je Česko jednou z nejslabších zemí Evropské unie. Pokud jde o prodeje čistých elektrovozů, skončilo loni třetí od konce z 23 sledovaných zemí. Hůře na tom byly už jen Polsko a Řecko“. Výrobci aut, včetně Škody, jsou ovšem tlačeni požadavky EU na snižování emisí v silniční dopravě. „V roce 2020 začne platit striktní požadavek na to, aby prodaná auta jednotlivých značek vypouštěla emise v průměru 95 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr. Za každý gram navíc bude výrobce platit vysoké pokuty“, píše ihned.cz.
Bernhard Maier, šéf Škody Auto, tvrdí, že „bez masivního prodeje elektromobilů toho nejsme schopni dosáhnout. V roce 2025 musíme prodávat čtvrtinu vozů na elektrický pohon a v roce 2030 jich musí být minimálně 40 procent“. Vyzývá tak vládu, aby nákup elektrovozů podpořila jakýmikoli prostředky.