Index cen komodit, který sestavuje The Economist, se na počátku roku 2011 dostal do rekordních výšin; většina analytiků tento vývoj připisuje na vrub silné poptávce. Tento index nezahrnuje ceny ropy, která se však dostala na úroveň 98 dolarů za barel. Spolu se silnými cenami akcií vše ukazuje na velmi silné oživení.
Ne všechno ale svítí zeleně. Hodnota Baltic dry indexu, který se často považuje za indikátor poptávky po komoditách a ekonomického růstu, se od října snížila o polovinu. Může ale být ovlivněný nadbytkem přepravních kapacit a špatným počasím. Association of American Railroads minulý rok zaznamenala 7,3% růst objemu nákladu na 11,3 milionů tun. To je však stále méně než 12 milionů tun v roce 2006. Podobně se objem přepravy u American Trucking Association nachází stále pod úrovní roku 2006.
Tato kombinace utlumené přepravní aktivity a vysokých cen komodit poukazuje na to, že USA již nejsou tím, kdo určuje cenový trend. Nyní je to Asie. Jedním z vedlejších efektů recesí v USA byl pokles cen komodit, který fungoval jako snížení daní pro spotřebitele. Nyní jsou ale jejich peněženky pod tlakem i ve chvíli, kdy stále nezaměstnanost leží vysoko a mzdy nerostou. Evropa je na tom ještě hůře, protože Spojené státy nějaké komodity samy produkují. Jedná se o další věc, na kterou si západní státy musí zvyknout. Mohou tu být vysoké ceny bez toho, aby tu byl boom.
Zdroj: Buttonwood’s notebook