Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
To je jasně celé na šrot

To je jasně celé na šrot

5.3.2013 15:46

Andrew Mason, CEO firmy Groupon, byl představenstvem firmy propuštěn minulý čtvrtek. Důvody, které byly udávány různými komentátory včetně The Financial Times, byly, že Groupon, firma, kterou Mason založil a uvedl na veřejné akciové trhy, trpěla kvůli účetním přešlapům, neuspokojivým hospodářským výsledkům a strmě padající ceně akcií. Slova na rozloučenou, která pan Mason napsal, jsou těmi nejzábavnějšími, která jsem u podobné příležitosti četla: „Po čtyřech a půl krásných a intenzivních letech jako CEO Grouponu,” napsal Mason, „jsem se rozhodl strávit více času se svou rodinou. Dělám si srandu – dneska mě vyhodili.” Analytici a specializovaní novináři jako jeden muž komentovali tuto událost se škodolibou radostí, někteří se nechali slyšet, že pan Mason měl jako generální ředitel být vyhozen už dávno.

Cena akcií Grouponu se pohybuje jako na horské dráze již od IPO Grouponu v listopadu 2011. To IPO bylo nesmírně nafouknuté, jako ostatně mnohá jiná IPO v oboru technologie, to je bez debat. První cenová indikace od upisujících bank byla 16-18 amerických dolarů. Na základě silného zájmu trhu, také typicky především od drobných investorů, byla společnost kotována za 20 amerických dolarů a cena se rychle vyšplhala na 26 dolarů. Přesně rok nato, v listopadu 2012, se akcie Grouponu obchodovaly za 2,70 amerického dolaru. Teď se obchodují za 5,42 dolaru poté, co jejich cena vzrostla o 13 % při obchodování po uzavření burzy okamžitě po oznámení o ukončení mandátu Andrew Masona. A od jeho odchodu dále roste.

Co se tedy stalo? Proč si cena akcií stojí tak mizerně a proč celý trh tleská odchodu zakladatele firmy?

Pro nezasvěcené do báječného světa technologie, Groupon je americká firma, která provozuje tzv. daily deal webové stránky, které nabízejí diskontované dárkové certifikáty nebo kupóny, za které je možné koupit výrazně zlevněné zboží nebo služby u místních nebo národních firem. V českém prostředí jste se patrně již setkali s firmami Slevomat.cz, Vykupto.cz nebo jinými. Ve skutečnosti vznikly po celém světě v reakci na překotný úspěch Grouponu tucty podobných firem. Groupon byl spuštěn v listopadu 2008, takže podle standardů všech jiných odvětví je to zbrusu nová firma, vlastně start-up. Podle standardů odvětví technologie je to již zavedený podnik, dokonce do takové míry zavedený, že nikdo ani nehnul brvou, když firma začátkem roku 2011 ohlásila svůj úmysl vstoupit na veřejné kapitálové trhy. IPO firmy, která je stará jen 2,5 roku a řízená mladým podnikatelem? Andrew Masonovi bylo třicet, když byla společnost Groupon kotována na burze a byl držitelem univerzitního vzdělání v hudbě. Groupon (včetně dřívější verze zvané The Point) byl jeho první nezávislý podnik. Já vím, po bitvě je každý generálem, ale není náhodou za těchto okolností rozumné očekávat, že to nebude úplně plynulá jízda?

Nicméně, jak jsem říkala, v době samotné kotace na burze bylo IPO Grouponu netrpělivě očekávanou událostí. Jeho upisovatelé, vedoucí světové investiční banky Morgan Stanley, Goldman Sachs a Credit Suisse, jejichž týmy zahrnují některé z nejzkušenějších a nejrespektovanějších bankéřů v oboru technologie na světě, doporučili výše zmíněné cenové rozpětí na základě vlastní analýzy obchodního modelu společnosti a poptávky investorů po jejích akciích. Bankéři, účetní i právníci všichni odsouhlasili prospekt emitenta. IPO byl obrovský úspěch, jedna velká party. A pak samozřejmě přišlo ráno, tedy kocovina.

Groupon vynalezl elegantní a chytrý způsob, jak agregovat poptávku po zlevněných transakcích prostřednictvím internetu. V době obecného ekonomického útlumu, kdy jsou zákazníci velmi orientovaní na cenovou pobídku a maloobchodníci a poskytovatelé služeb zoufale potřebují něco prodat, vytvořil Groupon zbrusu nové odvětví, odvětví slev, které začalo exponenciálně růst. Automaticky se tak stal největším hráčem v oboru a v současnosti kontroluje asi 50 procent celého trhu slev v severní Americe. Být první a největší má bezpochyby své výhody. Nicméně tento trh nemá žádné bariéry vstupu a má velmi vysoké ziskové marže (ve smyslu toho, že podíl, který si Groupon ukousne z nominální hodnoty každého kupónu, je značný). Je proto skoro nevyhnutelné, že taková firma bude buď vystavena zpomalení růstu, nebo tlaku na marže.

Brzy se ze strany analytiků akciových trhů a specializovaných médií vynořila celá řada stížností a nářků. Groupon byl nucen revidovat vlastní kvartální předpověď výnosů, a to poté, co nevytvořil dost velké rezervy na vratky. Musel změnit důležitou účetní metodu a tím zpochybnil důvěryhodnost svých finančních výsledků jako takových. Pak se ukázalo, že prudký růst výnosů prvních dvou let vskutku není udržitelný. Jiní naopak naznačovali, že expanze firmy v prvních letech byla příliš agresivní. Reuters napsali, že “důkazy se vrší o tom, že business model Grouponu je zásadně pochybený”. Cena akcií na burze se propadla. Analytici začali vydávat rating “prodat z přesvědčení”. V prosince 2012 označil vlivný komentátor Herb Greenberg z televizní stanice CNBC Andrew Masona za "nejhoršího CEO roku".

Dobře, pojďme se podívat na ty námitky jednu po druhé, počínaje předpovědí výnosů. V listopadu 2012 Groupon vskutku vykázal, že nedocílil plánovaných výnosů za 3. čtvrtletí, a vykázal výnosy 586.6 miliónů amerických dolarů místo plánovaných 591 miliónů. To jistě není dobrá zpráva, ale je to také chyba pouhého 0.7 procenta. Cena akcií Grouponu ale v reakci klesla na historické minimum 2,70 amerického dolaru.

Další z těch ohavných zločinů, ze kterých byla firma obviněna, je užití pochybných účetních metod. Ano, je pravda, že Groupon musel ustoupit od použití neortodoxního účetního přístupu, mimochodem schváleného všemi těmi bankéři a účetními. Pod vlivem připomínek ze strany regulátora a analytiků vyměnil původně použitý tzv. Upravený konsolidovaný segmentový provozní výsledek (Adjusted Consolidated Segment Operating Income) za více obvyklou metodu. To vedlo ke změně ziskovosti z kladného provozního výsledku ve výši 60.6 miliónů amerických dolarů v roce 2010 na provozní ztrátu 420 miliónů amerických dolarů. Tedy to je vskutku dosti podstatné. Jenže všechny tyto změny byly provedeny včas před IPO, přesněji v srpnu 2011 a byly plně zahrnuty do konečného prospektu. Tedy žádná omluvenka pro investory z toho nebude.

V době, kdy šla firma na burzu, také nikomu příliš nevadilo, že původní vlastníci se ji rozhodli kotovat poté, co si mezi sebou rozdělili většinu z 1,1 miliardy amerických dolarů, které získali od soukromých investorů do té doby. Jen rok nato se z toho stala další z litanie stížností, a média debatovala o krvavých podrobnostech toho, jestli první sponzor Eric Lefkofsky dostal více peněz než bratři Samwerové, kteří Grouponu prodali evropskou daily deals firmu MyCityDeal v roce 2010, a o tom, kdo vlastně kontroluje celou firmu.

A co ten agresivní růst? V roce 2010 označil časopis Forbes Groupon za nejrychleji rostoucí firmu v historii. To je vskutku vysoce postavená laťka. Jenže Groupon nesliboval investorům, že tento růst bude pokračovat do budoucna stejným tempem. Nejenže společnost samozřejmě nepublikovala žádné finanční předpovědi, to se při kotaci nikdy nedělá. Naopak, v IPO prospektu Andrew Mason doslova napsal: “V minulosti jsme dělali investice do růstu, které způsobily, že z robustního předpokládaného kvartálního zisku se stala značná ztráta. Když vidíme příležitosti pro dlouhodobý růst, prosím počítejte, že o ně budeme usilovat bez ohledu na krátkodobé konsekvence. Neustále přicházíme s novou verzí sebe sama. Jsme nestandartní a líbí se nám to.” Prospektus Grouponu dále pokračuje: “Pravděpodobně se nám nepodaří udržet tempo růstu, které jsme měli v době od založení. Byli jsme svědky rychlého růstu v krátké době na novém trhu, který jsme vytvořili, a nevíme, jestli se tento trh bude vyvíjet nebo jestli vůbec zůstane v současném objemu. Od založení jsme vytvořili čistou ztrátu a očekáváme, že naše provozní náklady v nejbližší době dále významně porostou.” Prospektus Grouponu si stále můžete přečíst na oficiálních webových stránkách regulátora, SEC. Pokud se lidé rozhodli si jej nepřečíst, pak by z toho neměli vinit Groupon nebo jeho CEO.

Podle kritérií odvětví technologie je reakce trhu na “prohřešky”, z kterých je Groupon obviňován, naprosto přehnaná. Rozhořčená tech média a analytici se singulárně soustředili na Groupon a jeho CEO, ale ve stejnou dobu dávají většině ostatních technologických společností obrovský prostor experimentovat. Jen se zkuste zamyslet nad paralelní kariérou Marka Zuckerberga z Facebooku nebo Marissy Mayer z Yahoo! Nebo daleko méně veřejným profilem Dicka Costola, CEO Twitteru. Mark Zuckerberg, který řídí firmu, jejíž akcie se od IPO v květnu loňského roku volně pohybují mezi 45 a 17 americkými dolary (a nyní se obchodují za 27 dolarů), byl v roce 2010 časopisem Vanity Fair označen za číslo 1 mezi nejvlivnějšími lidmi Informačního věku a v každoroční studii časopisu New Statesman za číslo 16 mezi nejvlivnějšími lidmi světa vůbec. Přestože na IPO Facebooku většina z nich jednoznačně ztratila velkou sumu peněz (akcie Facebook kotovaly za 38 amerických dolarů), investoři Facebook milují a stále sledují každý jednotlivý sebeméně významný update jejích produktů. Mediální zpravodajství o Facebooku se čte, jako by bylo všechno vyrobeno oddělením pro komunikace s veřejností firmy Facebook. Časopis Forbes vyhlásil Marissu Mayer, dlouhodobou zaměstnankyni firmy Google, která byla jmenována CEO společnosti Yahoo!, v červenci 2012 za jednu z nejvýznamnějších žen amerického průmyslu. Stalo se tak přesto, že během 7 měsíců, které strávila v této funkci, stačila “pouze” porodit dítě, vybudovat v kanceláři CEO soukromé jesle pro svého syna Macallistera, a v únoru vyhlásit významnou změnu v korporátní personální politice firmy, podle které se zaměstnanci Yahoo!, kteří pracují na dálku z domova, musí buď vrátit na plný úvazek do kanceláře, nebo opustit firmu. Za tyto úspěchy byla investory odměněna. Cena akcií Yahoo! vzrostla z 15 amerických dolarů v září na současných 22,60 amerického dolaru. Investorům se asi práce z domova také nelíbí.

Skoro se mi zdá, že Groupon se stal obětí svého vlastního úspěchu. Pokud jste firma, která nic moc nedělá (jako v případě Yahoo!) nebo jste firma napráškovaná na očekáváních, jak se vám již brzy podaří monetizovat ty bilióny a trilióny vašich uživatelů (jako v případě Facebooku), budou vás akciové trhy milovat. Pokud jste nejrychleji rostoucí firma na světě a pak ten růst zpomalíte na 30 % (jako v případě Grouponu), jste prakticky na odpis…


Čtěte více:

Groupon (-22 %) zklamal výsledky i výhledem, od úpisu ztratil 70 %. Podkopala jej slabá Evropa
14.8.2012 9:15
Prodejce slevových kuponů Groupon se stal další mladou internetovou sp...
Groupon (-28 %) opět prudce zklamal výsledky
9.11.2012 15:57
Americká společnost Groupon, která je ve Spojených státech předním pro...
Další slabé výsledky Grouponu a následný pád akcií (-24 %) zlomily vaz CEO. Titul po jeho propuštění obrací
1.3.2013 10:40
Americký prodejce slevových kuponů Groupon oznámil, že propustil gener...

Váš názor
  • A Ben je na řadě
    5.3.2013 16:04

    :o), ale kde je poptávka tam se objeví nabídka, jen to vždy někdo ods..re. uvidíme co se bude povídat až bude DJI zase na 9000 :o)
    Mike
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data