Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Čínský šok dorazil do Německa a Evropy. Jak na něj reagovat?

Víkendář: Čínský šok dorazil do Německa a Evropy. Jak na něj reagovat?

16.08.2025 9:10
Autor: Redakce, Patria.cz

Obchod s Čínou vedl po roce 2000 k velkým změnám na americkém trhu práce, ale Německo v té době podobný šok nezažilo. Na stránkách VoxEU to připomíná Dalia Marin, podle které ale „čínský šok“ přichází už i do Německa. „Zasáhl německou ekonomiku po roce 2020, zejména v jejích klíčových automobilových a strojírenských odvětvích. Aby se zabránilo bolestivé deindustrializaci podobné té v USA, měl by být vstup Číny na evropský trh podmíněn vytvářením společných podniků s evropskými firmami,“ tvrdí Marin.

Podle expertky by ony společné podniky „měly být pečlivě vytvářeny tak, aby zajistily transfer technologií do Evropy.“ K tomu vysvětluje: „I v předchozích obdobích liberalizace mezinárodního obchodu byli někteří pracovníci v odvětvích konkurujících dovozům vytlačeni zahraniční konkurencí. Obvykle si však našli práci v exportních sektorech. Čínský šok byl však v USA zcela jiný. Čínská konkurence byla tak rychlá, náhlá a tak koncentrovaná v konkrétních regionech, že američtí tovární dělníci byli zasaženi velmi tvrdě. A některé regiony byly zcela deindustrializovány.“

V USA se mnoho pracovníků přesunulo do sektoru služeb, kde byly ale mzdy výrazně nižší. Někteří pobírali sociální dávky. „Německo po roce 2000 nezažilo podobný šok, i když konkurence dovozů z Číny byla v této zemi stejně intenzivní jako v USA. Na rozdíl od USA totiž export Německa do Číny také prudce vzrostl.“ Podle ekonoma dokonce „německý strojírenský a automobilový průmysl pomohl industrializovat čínskou ekonomiku“. Ovšem obchod Německa s Čínou se po roce 2020 prudce změnil.

Mezi lety 2020 a 2022 se dovoz z Číny zvýšil o více než 60 %, jak vyplývá z oficiálních údajů Německého statistického úřadu. Koncem roku 2023 Německo ukončilo své vládní dotace na nákup elektrických vozidel, které upřednostňovaly zejména dovoz čínských elektromobilů. V roce 2024 navíc Evropská komise zavedla cla na dovoz elektromobilů z Číny až do výše 45,3 %. Brusel rovněž uvalil cla na dovoz některých dalších položek a tato opatření přispěla k náhlému poklesu čínského dovozu v letech 2023 až 2024.

Dvě německá klíčová odvětví, tedy výroba automobilů a strojírenství, pak zaznamenaly podle ekonomky historický posun. V obou odvětvích Německo přestalo být čistým vývozcem do Číny. Vývoz automobilů do Číny mezi lety 2022 a 2024 dramaticky klesl o téměř 70 %. Silná konkurence v samotné Číně a čínský pokrok v oblasti elektromobilů totiž přiměly čínské spotřebitele přejít od německých k čínským vozům. Zároveň se dovoz automobilů z Číny mezi lety 2020 a 2023 více než zdvojnásobil. A pak v letech 2023 až 2024 klesl po zavedení zmíněných dovozních cel na elektromobily z Číny. Obchod s automobily s Čínou byl proto koncem roku 2024 poprvé v historii zhruba vyrovnaný.

„Čína je nyní světovým lídrem v oblasti baterií a elektrických vozidel, zatímco Německo bylo světovým lídrem ve spalovacích motorech. Velikost trhu, zkušenosti a dotace v Číně jí pomohly učit se a zvyšovat produkci…. Německo tak čelí hrozbě ztráty dvou svých klíčových odvětví ve prospěch čínské konkurence. Evropa bude muset zachovat dovozní cla, aby usnadnila svým firmám získávání zkušeností v přechodu na elektromobily a bateriové technologie. Evropská komise by měla také podporovat čínské investice v Evropě, měla by ovšem podmínit přístup na svůj trh vytvářením společných podniků.“

Ekonomka dodává: „Německo a Evropa by se měly vyhnout bolestivé deindustrializaci, kterou zažila Amerika v prvním desetiletí 21. století. Německý šok z čínské krize bude horší než ten, který USA zažily v prvním desetiletí 21. století, protože automobilový a strojní průmysl jsou dvěma klíčovými odvětvími německé ekonomiky… V posledních 20 až 30 letech Čína požadovala od zahraničních investorů vytváření společných podniků jako podmínku pro vstup na velký čínský trh. Spoluprací s čínskými výrobci elektromobilů a baterií by nyní zase němečtí výrobci automobilů mohli získat technické znalosti v oblasti elektromobilů a baterií, aby si udrželi globální konkurenceschopnost.“

K tomu ekonomka poukazuje na „problémy a neúspěchy evropských firem vyrábějících baterie bez zahraničního partnera. Dva důležité příklady jsou Northvolt a ACC. V obou z nich bylo hlavním problémem navýšení výroby. V počáteční fázi zaznamenaly evropské firmy vyrábějící baterie míru zmetkovitosti téměř 90 %.“… Partnerství s čínskými firmami vyrábějícími elektromobily a baterie by evropským firmám umožnilo přeskočit počáteční fázi a přejít přímo k fázi ziskovosti.“

Aby navrhovaný postup fungoval, „musí být smlouvy o společných podnicích s čínskými firmami pečlivě navrženy tak, aby se zajistil transfer technologií z čínských investic do Evropy. Evropská komise by měla požadovat 50% podíl vlastnictví mezi evropskými a čínskými partnery. A také to, aby Čína do těchto společných podniků vyslala dostatečný počet čínských odborníků, kteří by evropské partnery školili.“

Zdroj: VoxEU

 

Čtěte více:

Krugman: Pokud budoucího šéfa Fedu vybere Trump, bude přijímat rozkazy z Bílého domu
15.08.2025 6:10
Paul Krugman na Yahoo Finance komentoval současné dění v americké ekon...
Americké trhy poslala dolů ekonomická data, Evropa posiluje
14.08.2025 16:28
Na trzích dnes panuje smíšená nálada. Americké akciové indexy zatím mí...
Americké trhy prakticky bez pohybu, překvapení pomohlo Intelu
14.08.2025 22:01
Index S&P 500 si dnes po nedávných rekordních maximech trochu vydechl...
Rozbřesk: Hypoteční FOMO nabírá na síle
15.08.2025 8:47
Tuzemský hypoteční trh je rozpálený do běla. Dle České bankovní asocia...
Kofola expanduje, Trump se sejde s Putinem a USA chtějí podíl v Intelu
15.08.2025 8:54
Kofola rozšiřuje své aktivity na Slovensku. Mezitím se světová pozorno...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.08.2025
9:10Víkendář: Čínský šok dorazil do Německa a Evropy. Jak na něj reagovat?
15.08.2025
22:02Wall Street se v pátek držela kolem včerejších hodnot, ovšem mezi akciemi byly i hvězdy  
17:52Aktuální stav americké výjimečnosti
16:42Ackman, Tepper, Loeb: Co ve druhém kvartále nakupovali největší hráči?
16:00Na trzích převažuje pozitivní nálada, vyčkává se na setkání Trumpa s Putinem  
15:43NU: Největší jihoamerická neo-banka pokračuje v raketovém růstu  
15:33Pět grafů, které odhalují křehkost americké ekonomiky během boomu AI
14:44RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
14:11Nvidia ještě nemá vyhráno. Peking pozastavil objednávky čipů H20 pro Alibabu či Tencent
14:07Claude a GPT-5 mění hru. Evropské AI akcie jsou pod tlakem, investoři přehodnocují jejich budoucnost
12:27Perly týdne: Nejlepší investiční prostředí v historii
10:50Buffett koupil podíl v UnitedHealth a prodal T-Mobile
10:03Trumpova administrativa zvažuje státní podíl v Intelu
9:13Kofola kupuje největšího provozovatele nápojových automatů na Slovensku
8:54Kofola expanduje, Trump se sejde s Putinem a USA chtějí podíl v Intelu  
8:47Rozbřesk: Hypoteční FOMO nabírá na síle
6:10Krugman: Pokud budoucího šéfa Fedu vybere Trump, bude přijímat rozkazy z Bílého domu
14.08.2025
22:01Americké trhy prakticky bez pohybu, překvapení pomohlo Intelu  
17:40Signály akciového trhu
16:28Americké trhy poslala dolů ekonomická data, Evropa posiluje  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data